Friday, January 2, 2015

2014 - The day i left everything behind

2015 - Sudah masuk satu lagi tahun baru didalam kelender kehidupan aku. Alhamdulillah, dengan izinNya, aku masih sihat, masih berjalan dibumiNya. Masih hidup. Walaupun banyak dosa yang telah dilakukan, tapi aku masih leka. Masih lalai dalam membuat suruhanNya dan meninggalkan larangan Nya. Aku harapkan tahun 2015, akan menjadi satu titik perubahan untuk diri aku sendiri.

Seperti tahun tahun sebelumnya, aku akan menulis diawal tahun, mengimbas kembali perjalanan hidup aku sepanjang tahun 2014. Pahit manis yang aku lalui, semuanya terlalu berharga dan hanya dirasai oleh aku. Tujuan aku menulis, suapaya nanti satu masa, penulisan aku ini akan jadi satu inspirasi buat diri aku sendiri.

2014 - Year to forgive, and left everything behind.

Bagi aku, 2014 adalah tahun yang agak menyenangkan buat aku. Tidak banyak drama dan perkara yang berlaku kat aku sepanjang tahun 2014. Mungkin aku terlalu bz untuk memikirkan perkara remeh. Finishing my research paper for degree and preparing for the Final Year Project has taken up half of my 2014. And alhamdulillah, aku berjaya melancarkan product aku sendiri, evntho, masih banyak yang perlu dikejar, masih banyak perlu dipelajari, dan masih banyak yang perlu diperbaiki.

I learned to forgive. I learned to forgive people who once hurting me so much, there's a deep black hatred in my heart for them. They don't do anything much actually, just "playing with my heart" i guess. Haha.. simple problem right. Yeah... tapi itu aku. Aku terlalu sayangkan mereka, ianya memakan diri aku sendiri. And there were a time, i cant even meet them or heard their name. It's hurt so much, it eating me from inside. For the past few month in 2014, early 2014, my heart is full of revenge.

Until one day, aku decide untuk lupakan segalanya. Forgive but never i'll forget. Betul apa yang mereka kata, revenge is a poison that is going to eat u from the inside, and the only cure i can find is.. to forgive. Alhamdulillah, i feel much better, i feel alive. Aku maafkan mereka yang pernah buat aku sakit, secara sengaja atau tidak sengaja. I'm no longer going to keep them in my heart. and, as the passing of 2014, i'll left them there. Aku harapkan tahun ini adalah permulaan perjalanan baru, maybe with new people, new country, new experience. Insyallah.

Cuma satu sahaja yang aku ingin sangat sampai kepada rakan dan kenalan yang mungkin dah terputus perhubungan dan pertalian.

Maafkan aku, deep down, i wish i don't have to react/done/hurt/anything the way i did once to you. Dalam diam, aku mengharapkan perkara perkara tersebut takkan pernah terjadi. Tapi mungkin tu yang dah tersurat. And i wish, i can make it right once again.

2015 - The day i, move on.

Bismillahirrahmanirrahim, aku mulakan perjalanan baru aku dengan nama dan rahmatMu YaAllah. It is time for me to move on. Terlalu lama aku berada disini. Menanti seseorang dan sesuatu. I've grown tired of it. Jikalau satu hari nanti, u cant find me anymore, just remembered, once i was there.. waiting for you..


Aku tutup 2014. Farewell.

No comments: