Tuesday, September 29, 2009

Raya Paling Besttttttt~!

Oho... rasenya tk lmbt ag kalu nk ucapkan...

SELAMAT HARI RAYE
MAAP ZAHIR DAN BATIN

http://ntvirus.files.wordpress.com/2008/09/raya.jpg

Ok, memandangkn ak dh check pemblog2 yg semuanya dh mcm tk sabo2 nk update walaupun baru seminggu raye, so ak pon nk tulis la.

Orang selalu kate, moga2 raya tahun ini [ikut tahun] akan lebih bererti...
Dan bagi ak...
This ramadan and this raya is the best of all ramadan and raya i ever had


Alhamdulillah, ramadan kali nih bawa seribu erti kat ak, dan raya kali nih lebih mendekatkan ak dengan family ak.

Bersyukur, apbila satu permintaan yg telah diminta bertahun lamanya, termakbul di bulan yg mulia, ramadan dan syawal.



Ak fly dr cyberjaya pada hari jumaat 2nd last day ramadan
menaiki kereta proton saga... milik sementara abg aku, hisyam. Hehe

Jam? kat tol sg besi. Ak sempt tido dlm 30 min dan bangun balik utk dapati ak still berada di tempat yg sama. Nk smpai kuantan patot 3 jam jd la 6 jam

http://blogs.totalpda.co.uk/wp-content/uploads/2007/11/traffic-jam.jpg

Sampai umah tah kul bape. Then rehat2 borak men tenet etc etc etc smpai la ari jumaat. Tolak balik k.lipis pada hari jumaat.

Mcm biasa, 3 jam utk ke k.lipis. Masuk kampung. But raye nih, kampung kami berbeza sedikit.


Hari Sabtu.

http://www.janbrett.com/images/pocket_calendar_saturday.jpg

Aku : Mak, nk g lipis [pekan] ke?

Mak: Haah, kenapa nk ikut?

Aku : hmmm.. bleh la.. nk shoot2 gambar :P

mak: cepat2 la siap, kang bising abah

aku: okeyh....

Kul 8 pagi kitaorg tolak ke pekan lipis. Jalan sangat mengan cam. Kona sane kona sini. Ak teringat, time ak kecik2, tiap kali balik kampung, mesti ak morning sickness.. Ngahaha

Sampai pekan lipis

aku: nak beli bnda dulu?

Abah : beli ayam... 5 ekor.. [kot?]

aku: oooo....

aku: mak? beli santan ke?

mak: haah....

Bergerak ke tmpt org beratur panjang semata2 nk beli santan.

mak: lama lagi nih. Awak masuk line nih mak g beli barang len boleh?

aku : loh.... maleh ar.. dah la pegang cam nih

mak : Kejap jek, kang nk tunggu habis semua nih kang lambat plak beli barang len.

mak : duk sini kejap eh... mak g beli barang len

aku : [wat muke toye]

Beratur selama 15 min, line masih jauh

Mak : dah, g antar barang2 nih dlm bilik

Aku : okeyh.... abah mane?

Mak : tuh kat belakang.. [smbil tunjuk kat tmpt parking keta]

aku : .....

Bergerak dn letak barang, tunggu mak siap and then g kedai plak.. Lalu pasar..

mak : g la ambik gmbar kepala kerbau tuh..'

aku: haa? huish tkmo ar.. kang org kater buang tebiat abik gambar kepala kebau..

mak : pegi jek la... wat pe nk kisah... nk wat eseyment..

aku: heheheheh

And then terus balik umah......
aktiviti setrusnya?

TERJUN KOLAM!

Depan umah kampung ak, ader 2 bijik kolam ikan yg diusahakan bersama2 family. so kirenya mcm semua family nyer kolam la. So kitaorg diberi kebebasan utk terjun dan tangkap ikan sesuka hati.

Edie : abg faiz, jom g mancing

aku : jom, mancing banyak tak?

Edie : banyak2.. ader 5. Jom... Ijad dah wat makanan ikan

aku: k jom~...

Jalan2 dlm 1 minit smpai la....

Mirul : abg paez! jom terjun kolam.

Aku : haa? tah abg tk tau,pak andak bg ke kowang terjun nih?

Mirul : dah biase.... al rilek laaa [budak2.. ish2]

aku: abg tk tau... [smbil geleng kepala]

So ak pon mancing la smbil tgk diorang sepupu2 ak yg len memacing. Sepupu2 ak nih semua kecik2 ag.. tkder yg tingkatan pon ag. Semua kecik2 ag tp hebat2.

Aku :mcm ne nk mancing nih?

Mirul : alaa senang jek.. wat mcm nih mcm tuh.. [blalala dia terangkan mcm ne nk baling joran]

aku : ooo okok

[1st time mancing hehehe]

5 minit kemudia...

aku : dapat ikannnnnnnn~~

Izad : tarik abg faiz.. Tarikkkkkkk~

[penuh semangat tarik ikan...]
http://bobhallpier.net/images/new-images/fishing.jpg
aku : wakakaka dpt ikan patin wooooooooooooooooooooo

aku :mak~ ambik gmbar... ikan patin... ngeh3...

tadaa~


Nmpk tuh nmpk? haha. Then pancing2 ag.. cmpur2 ikan banyak giler dpt...

Sebelom balik

Miyul : abg paez~ nk mandi kolam...

Aku : erkk korang biasa ke terjun nih

Ijad : dah selalu da. Jom!

Aku : Ikot kowang la. Hehehe

Miyul : Miyul turun dulu eh...

http://farm3.static.flickr.com/2456/3965602032_dd615ff9eb.jpg

Lepas semua turun... aku la plak.. Hehe gmbar tk dpt ambik sbb tk leh bawak masuk kolam.

Mandi, mandi2 smpai rasa dah sejam kot.

aku : Jom naik.. bakar ikan jom!

Eddie : Jom!

aper lg... Bakarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....
bakarrrrr
bakarrr!!!


hehehe sedp tk? Ikan talapia tuh wooooo.... Sedap hahha

And then naik makan balblabla.. buke pose....

Aku : last day puasa... waaaa abis dah puasa

Ateh : tahun nih langsung tk rasa puasa.. Sekejap jek rasa

Aku : haah


1st syawal

Mak : Bangun2 semua org dah bangun dah nk g solat,, awak tk mandi ag blablablablabla

aku : [memekakkan telinga.....]

Bergerak g masjid dan solat raya.. Raya tahun nih ak pakai baju wane biru. Lalalala
jalan balik masjid... Malas nk nek keta. Dekat jek.

Ateh : jom salam2. ambik gambar. Photographer dh siap?

Aku : dah... cam best nih hehehe

bermula dengan yg tua sehingga yg muda. Duit raye tidak pula lupa diminta. Hahaha skrip raye mmg dah ade, tunggu nk salam jek :P



And then pas salam.. ambik gambar... Ingatkan nk g jalan ke hape... Tp ke kolam depan umah jugak kitaorg tuju dulu huhuhu

http://farm3.static.flickr.com/2466/3965613912_5105a60617.jpg

Mah sister tengah bagi ikan makan. :P

Akak Wani : mcm ne nk bg makan ikan nih

Aku : tabur jek la... Tp jauh2 ckit n bg setempat jek

Akak wani : Banyak ke nk bagi?

Aku : Tah... Tabur jek la kot..

Akak ak dengan bersungguh2 menabur makanan ikan dlm kolam.. Gedebsuhhh... Ak oplak meneruskn sesi potograpi di kolam ikan.....

Lepas dh pueh ati kat kolam...

Kitaorg pergi kebelakang utan plak.. ade ank sungai.. lebih kepada mcm ank sungai yg sgt kecik.. paras buku lali jek tp sejukk!! air bukit

Gambar ade... tp nnt ak upload hehhehe sbb tk edit ag

Ateh : Kita kemas tmpt nih bersihkan semak2.. Nanti leh mandi

Aku : boleh jek. Best jugak. Waaaaaaa

Mak : G ambik parang semua. Yg budak2 pi ambik batu, wat empang.. Tahan air bg dalam :P

budak2 : Okeyh!

[kat hujung sungai ade semak n buluh mati yg sangat banyak]

Aku : mcm ne nk tarik nih

Mak : tarik kebalakang... and then nnt campak atas sane [smbil tunjuk 1 tmpt lapang]

Aku : oo okeyh2 jom operasi

Mak : Jaga2 ckit tarik, takot kuar ular

Aku : huish~

Kemas2 tarik2.. mmg bersih tp banyak lg kejer.. tk sempt nk siapkn semua
Sepupu2 kecik yg len semua dh bantai men air. Hahah janji tk kacau kitaorg wat kejer :p

Dalm petang tuh kitaorg balik. Penat gile!

Malam...

Tengok2 album lama. Wooo best2... AK sempt snap gambar2 time ak kecik. Hehehe


Khusyuk tgk tv. :p


Mak aku kate ak nangis sbb takot nak nek tangga? ngeh3


heheh comei tk>


Ngeee malam kedua ketiga pon kitaorg wat bnda same.
Tahun nih tk beraya umah orang tp beraya kat kolam

tema : beraya di tepi kolam

agagaga.... apepon i had fun .. seriously fun...

Alhamdulillah

hehe
k abis suda

*Seronok dibulan rmadan and syawal kerana terasa disayangi.

No comments: